Blogg

Baka med bönor, ärtor och linser

Inlagd i: Matinspiration, Matkunskap, Recept
Baka med bönor, ärtor och linser

När någon nämner bönor, ärtor och linser är kanske inte bakning det första man tänker på. Men dessa nyttiga och proteinrika baljväxter fungerar faktiskt alldeles utmärkt att ha i både bakverk och bröd. Baljväxterna gör degen luftig, saftig och extra nyttig – alltså en riktig fullträff för matälskare!

Baljväxter – rika på protein, kostfiber, vitaminer och mineraler

Baljväxter som bönor, ärtor och linser är fullproppade med viktiga näringsämnen. Det baljväxterna kanske är mest kända för är att de innehåller rikligt med protein, men de innehåller även massa järn, kostfiber, magnesium, fosfor, kalium och zink. Baljväxter innehåller även många av de essentiella B-vitaminerna, till exempel riboflavin, förr kallad B2, som är viktigt för att metabolismen ska fungera rätt.

Baljväxter är alltså supernyttiga, vilket gör det extra roligt att tillsätta dem när man bakar. Ett bröd bakat med till exempel röda linser blir extra saftigt och gott!

Att få i sig lite extra mycket nyttiga näringsämnen såhär under de sista vinterveckorna är bra för att hålla energin uppe och hålla sig frisk. Om du hyr en kock kan du slappna av samtidigt som du bjuder på en god och näringsrik middag för nära och kära innan det slår om till sommartid.

Baka med baljväxter – och prova dig fram

Innan du bakar med dina bönor, ärtor eller linser brukar det vara bra att blötlägga dem under en natt eller ett par dagar. Bönan, ärtan eller linsen blir då mjuk och groprocessen börjar komma igång vilket frigör massa nyttiga näringsämnen. Baljväxterna låter du sen rinna av innan du mixar dem och blandar dem med resten av dina bakingredienser. Det finns egentligen inga regler, utan prova dig fram med bönor, ärtor och linser och olika recept tills du hittar något du gillar lite extra mycket.

Här kommer två goda tips från oss som du antingen kan prova att baka själv eller hyra en kock och bjuda på till festen.

Tekakor med vita bönor

Vem gillar inte klassiska tekakor? De är ofta lätta och goda, men inte särskilt nyttiga eftersom de traditionellt bakas med vitt mjöl. Sätt en egen spinn på dina tekakor och prova att tillsätta lite vita bönor i degen. Det går bra att använda kokta vita bönor. Då häller du bara av bönorna, sköljer dem och låter dem rinna av väl innan du mixar dem till en slät smet tillsammans med lite vatten. Sen blandar du din bönsmet med resten av ingredienserna till traditionella tekakor, men med lite mindre vetemjöl. De färdiga tekakorna blir saftiga och extra näringsrika.

Brownies med svarta bönor

Du kan såklart baka så mycket mer än bröd och matbullar med baljväxter. Du kan till exempel göra dina brownies lite extra nyttiga genom att baka dem på svarta bönor. I ett vanligt grundrecept för brownies ersätter du helt enkelt vetemjölet med ungefär 250 gram svarta bönor. Du kan även prova att byta ut smöret mot kokosolja vilket gör dina brownies ännu lite godare. De svarta bönorna förhöjer smaken av chokladen i kakan och gör den extra saftig och god.

css.php