Blogg

Säsong för citrus

Inlagd i: Matinspiration, Matkunskap
Säsong för citrus

Citrusfrukter kan man såklart hitta året om i våra svenska matbutiker, men just nu under vintern är det skördetid för citrus på norra halvklotet där det odlas mycket apelsiner, citroner och clementiner. Att citrusfrukterna är extra goda under våra vintermånader är förstås extra bra för oss som vill hålla oss friska eftersom frukterna är fyllda av C-vitaminer och andra nyttigheter.

Citrus är inte bara gott – det är nyttigt också

Citrusfrukter är fullproppade av nyttigheter och de är en särskilt bra källa för att få i sig C-vitamin. En stor apelsin innehåller till exempel hela dagsbehovet av C-vitamin för en vuxen person. C-vitamin fungerar som en antioxidant i kroppen, vilket betyder att den neutraliserar fria radikaler som annars kan orsaka oxidativ stress. Oxidativ stress i kroppen har kopplats till hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Citrusfrukter innehåller inte bara C-vitamin utan även folat, en B-vitamin som behövs för cellernas omsättning; fibrer, som hjälper till att hålla tarmen och magen i god form; och mineralerna kalcium, järn och magnesium.

Hur ser man skillnad på satsumas, clementin och mandarin?

Ibland kan det vara svårt att skilja på alla olika citrusfrukter som finns idag, särskilt när det kommer till småcitrus som satsuma, clementin och mandarin.

Satsumas kommer från början från Japan och brukar börja synas i fruktdisken ungefär i oktober. Den är syrligare än till exempel clementinen och saknar ofta kärnor.

Clementinen är en korsning mellan mandarin och pomerans. Den har en söt och frisk smak och saknar ofta kärnor.

Mandarin säljs inte så ofta som en färsk frukt längre, utan används idag mest konserverad. Den har en aromatisk smak och är fylld av kärnor.

Matlagning med citrus

Citrusfrukter kan man såklart använda både i bakverk och matlagning. En pressad citron eller apelsin kan höja smaken på vilken maträtt som helst, men det är även gott att tillaga frukten som ett tillbehör. Hyr en kock och bjud dina vänner på en god citrus-fylld middag. Ett gott mat-tips är att marinera clementinklyftor tillsammans med kyckling. När marinaden har fått stå ställer man in både kycklingen och clementinklyftorna i ugnen. Citrusen ger maträtten en härlig smak av både sötma och syra.

Citrusfrukter innehåller pektin naturligt – som gjorda för att använda till marmelad

I många citrusfrukter förekommer ämnet pektin naturligt. Pektin är ett naturligt förtjockningsmedel som ofta används när man kokar marmelad eller sylt. Om man till exempel vill göra en apelsinmarmelad behöver man ofta inte tillsätta något extra pektin, eller annat förtjockningsmedel, eftersom pektinet i frukten förtjockar marmeladen naturligt och håller ihop sockret, frukten och vattnet så att det bildas en tjock gelé. Citrusfrukter är alltså som gjorda för att använda till marmelad! Hyr en kock till kontoret och bjud dina medarbetare på en härlig brunch fylld av nyttiga citrusfrukter och tillbehör. Det är ett perfekt sätt att lysa upp i vinter-mörkret!

Ett gott tips är att prova att göra marmelad av grapefrukt, marmeladen får då en lite mer bitter och vuxen smak jämfört med apelsinmarmelad. Det är hur enkelt som helst! Koka upp skuren grapefrukt i vatten i 10 minuter, tillsätt sedan socker och lite citronjuice och låt allt koka i en liten stund till. Sen är det bara att hälla upp i burkar och låta den goda marmeladen svalna.

css.php